Den svenske skærgård

Stop musik

En uge i Sverige

Klädesholmen

Den svenske skærgård havde længe stået i top fem iblandt mine fotomål, og nu skulle det ske – sammen med min gode ven fra fotoklubben “Fotoakrobaterne”.

Telt og andet camping-grej blev pakket i bilen og afsted.

Der var flere mål for turen, men ned primære var Skærgården og omegn, herefter skulle det være nogle dage ved Sveriges største sø Väneren, nærmere bestemt skovområdet “Halle- og Hunneberg”. Hjemturen skulle så gå et smut omkring ved Horngorgasjöen.

Men først gjaldt det Skærgården, som er beliggende på to små øer, og som viste sig, at være helt og aldeles storslående. Her kom der nogle dejlige billeder i kassen i Klädesholmen, Smögen, Skjærhamn, Lysekill og lidt i omegnen.

Vi startede med første stop i den lille by Klädesholmen, som ligger helt yderst og ganske isoleret et stykke fra kysten.

Her er nogle fantastiske kotiver – de hvide træhuse på klipperne.

På vores vej til Klädeshamn var det dårligt vejr. den mørke himmel og en del regn lovede ikke godt for vor fotografering.

Men da vi kørte over broen der forbandt den lille ø hvor Klädeshamn ligger, så kom solen og en pæn himmel. Hurra – nu skulle der ske noget. Vi fandt ud til det yderste punkt hvor vi kunne se tilbage ind over byen og fastalnedt, så vi, at der var optræk til voldsomt uvejr – en truende himmel.

Dette syn gav os nogle rigtig gode stemningsfulde billeder af de hvide træhuse, klipperne og en truende himmel.

Desværre blev nogle helt fantastiske landskaber under turen fra Klädeshamn til Sömgen ikke til noget på grund af for meget regn. Men den strækning står stadig som en rute jeg må køre en anden gang.

Klädesholmen
10 HDR

Smögen

Smukke Smögen

Smögen er det bedstefotosted i skærgården

Smögen er det bedste foto-sted  i skærgården (ja nok i hele Sverige) jeg har besøgt, og er som Klädesholmen beliggende på en ø, med adgang over en ganske flot og spektakulær bro. Se billede på modsatte side.

Byen beliggende i Sotenäs kommun i Västra Götalands län i landskapet Bohuslän, og ligger vest for kommunens hovedby Kungshamn, og er med sine 1.500 fastboende en ganske lille ø-by.

Smögen er især kendt for sin lange, smalle naturhavn kaldet Smögen-bryggen, og siges i dag at være et af de største turistmål i Sverige.

Hele farvandet og kysten omkring Smögen er fyldt med nøgne klipper og skær, som for en naturelsker og fotograf må betegnes som en stor oplevelse.

Smögenbryggen er 600 m lang, fuld af butikker, cafeer og andre turistfælder – et livligt sted – og selv om sæsonen går til medio august, var der liv ganske godt liv i gade-kajens restauranter, da Freddy og jeg var der de allersidste augustdage.

Da vejret var regnfuldt og ganske kedeligt, besluttede vi os for at det var ikke dagen for at slå vores telte op – vi måtte finde en hytte på en campingplads.

Jeg skal lige indskyde, at bo på camping eller leje en hytte i den eftertragtede skærgård – er en ganske dyr fornøjelse.

Vi var flere steder, og fandt så en voret hus” for de dage vi skulle være i området. Billede længere nede på siden.

Dagen efter var vi rundt i det nære Smöge-området, vejret var heldigvis blevet godt, så vi fik en hel del af de billeder vi var kommet efter.

Udklip

20 7
senest
01c med lidt orange

Smögen havde besøg af en fregat fra Götteborg, desværre kan jeg ikke huske dens navn - kun at den "skød på os" - men vi var jo også "Danes" 🙂

Lysekil

Der er ikke så meget at sige om Lysekil, vi var der en dag meden del regn og blæst, men vi havde en god tur på vejen, hvor vi gjorde kortvarige  stop ved flere små interessante steder.

Lysekil er ikke stor, men virker som en “stor” by efter vores besøg i Smögen og Klädeshamn. Befolkningsantal  7.628 (31. dec. 2010).

I lysekil findes et af de mest fotograferede badehuse – et lille træskur rejst ganskee ene på de slidte afrundede klipper. Vi så det ikke.

6 7

Et bedre vejr kunne måske ha givet et bedre indtryk. Men vi havde et per besøg undervejs, som nok ville ha gjort større indtryk og taget længere tid under gunstigere vejrforhold.

Det var så Lysekil 🙂

Turen gik nu videre til området omkring Sveriges største sø Väneren - men det er en anden historie, som kan nås via den lille knap her under.